Wodorowe autobusy przyszłością polskich miast? Pierwsze testy w Warszawie
Przez miesiąc, po warszawskich ulicach poruszać się będzie wodorowy autobus miejski marki Autosan. To nowość w stolicy naszego kraju i wizja przyszłości, której podstawą będzie wodór.
Choć autobus napędzany wodorem nie jest nowością, to na ulicach Warszawy ten typ pojazdu, pojawił się po raz pierwszy. Na razie w celach testowych. Autobus marki Autosan będzie przez miesiąc jeździł po warszawskich ulicach, by w przyszłości do stołecznego taboru mogło dołączyć więcej takich maszyn.
O testach autobusu poinformował prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
„To jest przyszłość. Od dziś przez miesiąc po ulicach Miasta Stołecznego Warszawa będzie jeździł autobus na wodór. Już po raz drugi sprawdzamy w stolicy możliwości pojazdu napędzanego paliwem przyszłości. Autobus, który testujemy obecnie, wyprodukowała polska firma Autosan. Na początek będziecie mogli spotkać go na linii 222. Dajcie znać, jak wrażenia po przejażdżce" - napisał prezydent stolicy.
To jest przyszłość. Od dziś przez miesiąc po ulicach @warszawa będzie jeździł autobus na wodór. Już po raz drugi sprawdzamy w stolicy możliwości pojazdu napędzanego paliwem przyszłości. Autobus, który testujemy obecnie, wyprodukowała polska firma Autosan. Na początek będziecie… pic.twitter.com/s7hzPlEUtz
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) January 19, 2024
Kolos na wodór
Niskopodłogowy Autosan Sancity 12LFH, mierzący 12 metrów długości to autobus zasilany ogniwem wodorowym.
Wspomniany Autosan został zaprojektowany na bazie tradycyjnego autobusu z napędem elektrycznym.
"W autobusie zamontowany został silnik elektryczny wraz z modułem zasilania z ogniwem paliwowym. Magazyn energii stanowią baterie litowo-tytanowe oraz zbiorniki gazu H2. Pojazd wyposażony został we wszelkie urządzenia zapewniające komfort i bezpieczeństwo podróżowania" – podaje opis na stronie producenta.
Model testowany na warszawskich ulicach może zabrać maksymalnie 85 pasażerów, w tym także osoby z niepełnosprawnościami. Zbiorniki wodoru mają pojemność 320 dm sześc., co daje, po pełnym ich napełnieniu, możliwość przejechania 400 km.
„Wodór jest magazynowany na dachu autobusu w nowoczesnych zbiornikach kompozytowych, które charakteryzują się bardzo dużą wytrzymałością i szczelnością. Autobus jest całkowicie bezemisyjny, a jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest woda lub para wodna” – opisuje PAP.
Pierwsze miejskie testy drogowe autobus odbył na ulicach Sanoka w 2021 roku. Kolejne testy przeszedł w Krakowie i Rzeszowie. Obecnie jeździ po warszawskich ulicach.
Pap/Autosan
Fot.X/@trzaskowski_