Powrót na tory historii. W zachodniopomorskim ożywa linia kolejowa
Historia linii kolejowej nr 410 to opowieść o rozwoju i upadku infrastruktury transportowej w województwie zachodniopomorskim. Przez wiele dziesięcioleci była ona ważnym szlakiem komunikacyjnym, łączącym region z innymi częściami kraju. Jednak wraz z upływem czasu i zmianami w transporcie, linia zaczęła podupadać, aż w końcu została zamknięta. Dziś, po latach oczekiwań, powraca do życia.
Zakończona właśnie modernizacja linii kolejowej nr 410 to kamień milowy dla województwa zachodniopomorskiego. Dzięki inwestycji wartej ponad 148 mln zł, pociągi towarowe znów będą mogły kursować na trasie między Złocieńcem a Drawnem. To wydarzenie ma szczególne znaczenie dla regionu, który od lat zmaga się z wykluczeniem transportowym.
Przywrócenie do użytku tej linii to nie tylko krok wstecz, by przywrócić dawny blask ważnej arterii komunikacyjnej, ale także inwestycja w przyszłość. Modernizacja torów, mostów i innych obiektów infrastruktury stworzy nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego regionu. Usprawniony transport towarowy przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw i przyciągnie nowych inwestorów.
Modernizacja linii kolejowej nr 410 wpisuje się w szerszy trend rewitalizacji starych linii kolejowych w Polsce. Podobne projekty, realizowane na wielu odcinkach sieci kolejowej, mają na celu przywrócenie połączeń kolejowych w regionach, które je utraciły, oraz rozwój transportu regionalnego i turystycznego. Choć każdy projekt ma swoje specyficzne cechy, wszystkie łączy wspólny cel – ożywienie nieczynnych linii i stworzenie nowych możliwości dla rozwoju regionalnego. Linia 410, podobnie jak wiele innych zrewitalizowanych linii, została przywrócona do życia przede wszystkim ze względu na potrzeby transportu towarowego, jednak podobnie jak w innych przypadkach, istnieje potencjał do rozwoju transportu pasażerskiego w przyszłości.
Województwo zachodniopomorskie, ze względu na swoje położenie geograficzne, przez wiele lat było nieco pomijane w rozwoju infrastruktury transportowej. Modernizacja linii kolejowej nr 410 to sygnał, że sytuacja zaczyna się zmieniać. Inwestycja ta wpisuje się w szerszy kontekst działań na rzecz poprawy dostępności komunikacyjnej regionu.
Grzegorz Napieralski jeszcze w czasie pełnienia mandatu senatora interweniował w Departamencie Infrastruktury MON, aby by linie wyremontować aż do Choszczna i przywrócić na niej ruch pasażerski. Powoływał się na stały rozwój bazy wojskowej w okolicach Drawska Pomorskiego i tamtejszego poligonu a także z uwagi na budowę drogi ekspresowej S10. Obecnie na linii nie planuje się uruchomienia ruchu pasażerskiego, modernizacja torów i infrastruktury stwarza jednak ku temu podstawy. W przyszłości, wraz z dalszym rozwojem regionu i wzrostem zainteresowania transportem kolejowym, możliwe będzie uruchomienie połączeń pasażerskich, co skuteczniej poprawi dostępność komunikacyjną województwa.
Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 może znacząco przyczynić się do rozwoju turystyki w regionie. Zrewitalizowane linie kolejowe często stają się atrakcją turystyczną samą w sobie, umożliwiając organizację turystycznych przejazdów pociągami zabytkowymi lub tematycznymi. Ponadto, pociągi mogą dowozić turystów do mniej dostępnych miejsc, takich jak parki narodowe, zabytkowe miasteczka czy szlaki turystyczne. W przypadku linii 410, która przebiega przez malownicze tereny, istnieje duży potencjał rozwoju turystyki rowerowej, pieszej i kajakowej. Połączenie linii kolejowej z innymi atrakcjami turystycznymi regionu może stworzyć atrakcyjne pakiety turystyczne, przyciągające zarówno turystów krajowych, jak i zagranicznych.
Powrót pociągów towarowych na linię kolejową nr 410 to wydarzenie o ogromnym znaczeniu dla województwa zachodniopomorskiego. Ta inwestycja nie tylko przywraca do życia ważny element dziedzictwa regionu, ale także otwiera nowe perspektywy dla jego rozwoju. Dzięki niej województwo zachodniopomorskie staje się lepiej skomunikowane z innymi częściami kraju, co przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców i rozwoju gospodarczego regionu.
Źródło: https://wiadomosci.radiozet.pl/polska/pociagi-nie-jezdzily-ta-trasa-przez-28-lat-powrot-linii-w-woj-zachodniopomorskim