Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem
Naukowcy Politechniki Krakowskiej przystosowali tłokowy silnik spalinowy do zasilania wodorem. Jak podkreślił kierownik zespołu prof. Marek Brzeżański, jest to kolejna innowacja związana z badaniami nad zastosowaniem wodoru jako paliwa, które prowadzone są w tej uczelni od lat 80 XX w.
Swoje innowacyjne rozwiązanie wynalazcy z krakowskiej uczelni po raz pierwszy zaprezentowali publicznie w poniedziałek podczas specjalnego pokazu na Wydziale Mechanicznym PK.
Rektor PK prof. Andrzej Szarata podkreślił podczas prezentacji, że jednym z zadań politechniki jest kształtowanie nowej rzeczywistości i patrzenie w przyszłość. "Wodór to paliwo, które może zrewolucjonizować transport, a równocześnie stanowi ogromne wyzywanie badawcze" - zaznaczył rektor.
Przypomniał, że naukowcy z krakowskiej uczelni od kilkudziesięciu lat zajmują się wykorzystaniem wodoru jako paliwa w silnikach. A zaprezentowane właśnie rozwiązanie powstało dzięki ich wiedzy i kompetencji – swoją innowacyjnością wybiega kilkanaście lat w przyszłość – ocenił retor.
Nad adaptacją tłokowego silnika spalinowego do zasilania wodorem pracował zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych PK pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego. W celach badawczych został do tego wykorzystany 5-cylindrowy, przemysłowy silnik Scania.
Prof. Brzeżański, przypominając historię badań w PK nad wykorzystaniem wodoru do zasilania silników spalinowych, zaznaczył, że w najnowszym rozwiązaniu posłużono się całą wiedzą zdobytą we wcześniejszych pracach, a także wprowadzono nowe, autorskie elementy.
Silnik przemysłowy z zapłonem samoczynnym – tłumaczył naukowiec – musiał zostać gruntownie przebudowany do korzystania z wodoru jako paliwa. Naukowcy zaprojektowali więc i wykonali cały nowy system spalania wraz z dedykowanymi tłokami, systemem doprowadzania paliwa – został on m.in. wydrukowany na drukarkach 3D, układem zapłonowym, modułami przepustnicy sterowanymi silnikiem krokowym, czy oprogramowaniem silnika. Wszystkie te elementy zostały wykonane w Katedrze Pojazdów Samochodowych PK.
"Jeżeli produkcja wodoru z odnawialnych źródeł ruszy pełną parą, to w okresie przejściowym ewolucji motoryzacyjnej można stosować wodór do tłokowych silników spalinowych. Największą zaletą tego rozwiązania są korzyści dla zdrowia ludzi i środowiska - brak emisji toksycznych składników spalin oraz brak emisji dwutlenku węgla" - wskazał prof. Brzeżański.
Jak dodał, krakowscy naukowcy prowadzą badania nad wykorzystaniem wodoru wielotorowo. Oprócz adaptacji tłokowego silnika spalinowego do tego paliwa, współpracują też z koncernem Toyota przy pracach dotyczących ogniw wodorowych, a także opracowują własne konstrukcje. W katedrze powstał m.in. silnik jednocylindrowy z nowatorskim systemem bezpośredniego wtrysku wodoru do komory spalania.(PAP)
Nauka w Polsce, Rafał Grzyb
Źródło: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C100407%2Cnaukowcy-z-politechniki-krakowskiej-przystosowali-tlokowy-silnik-spalinowy